Noorderlijke hoogtepunten en Goa's stranden - Reisverslag uit Pololem, India van Jeske Boer - WaarBenJij.nu Noorderlijke hoogtepunten en Goa's stranden - Reisverslag uit Pololem, India van Jeske Boer - WaarBenJij.nu

Noorderlijke hoogtepunten en Goa's stranden

Blijf op de hoogte en volg Jeske

19 Mei 2018 | India, Pololem

Dag allemaal!

Het is alweer drie weken geleden sinds mijn vorige reisverslag, dus tijd voor een nieuwe! En in de tussentijd is er natuurlijk ook alweer van alles gebeurd.
Na de heilige stad van de Dalai Lama in het hoge Noorden reisden we door naar Rishikesh, the city of yoga. Toen we samen met nog een paar andere reizigers een autoriksja deelden naar het backpackers centrum van de stad zag ik de Ganges aan mijn rechterhand verschijnen. Even kreeg ik een heel overweldigend gevoel; dit is m dan! De Ganges, de meest heilige en misschien wel bijzonderste rivieren van de wereld en ik ben er gewoon. In Rishikesh hebben we een heerlijke tijd gehad en zijn we uiteindelijk zelfs 10 dagen blijven plakken. Het plaatje op zich van de stad is prachtig, het grenst aan beide kanten van de Ganges verbonden met een grote voetbrug. En dan denk je misschien; oh wat leuk zo'n brug! Ja soms, maar lang niet altijd, aangezien honderden Indiase toeristen die elke twee meter blijven staan voor een foto tegelijk passeren, maar ook scooters, motors, stelende apen en poepende koeien maken erg graag gebruik van deze verbinding. Je kunt echt merken dat Rishikesh een centrum is van India, want het is hier altijd druk. Toch heeft het door het Yoga imago ook een hele relaxte sfeer, en stikt het van de backpackers die vooral even.. niks doen! Onze dagen bestonden vooral uit veel koffie drinken, leuke restaurantjes zoeken om te chillen en genieten van het uitzicht. Ook bood ons super leuke hostel ' s ochtends gratis Yoga class en Bollywood dans aan! Daar moesten we natuurlijk aan deelnemen en verder hebben we ook zeker niet stilgezeten. We hebben nog een waterval bezocht, veel gezwommen in de Ganges en geraft! Nu hoor ik je denken: zwemmen tussen de stoffelijke resten bedoel je zeker? Don't worry, het is hier nog betrekkelijk hoog en deze rituelen worden vooral meer zuidelijk gedaan. En natuurlijk we waren in Riskikesh; dus er moest aan Yoga worden gedaan. Zo stonden we als bikkels om 5 uur op om half 6 onze eerste yogales te volgen met zonsopgang op het dakterras van een van de vele Ashrams hier. Helemaal zenn mochten we vervolgens een vuurritueel bijwonen, waarbij mantra's werden gezongen met vooral veel Om shanti (ik wens u heilige vrede). De rest van de dag hebben we echter gecanceld, want veel stelde het verder niet meer voor. Toch heb was ik blij dat we het hadden gedaan, we hebben even kunnen proeven aan een Ashram en het heeft me weer herinnert wat voor inspanning Yoga ook voor je lijf vergt.
Het hoogtepunt van Rishikesh was toch wel een motortocht door de bergen. Samen met nog 4 jongens uit ons hostel gingen we op echte Royals Enfields op vier motors een dagtrip maken. We gingen naar een plek waar twee rivieren samen komen en het begin vormen van jawel; de Ganges. En mijn voetjes hebben het water geraakt, nu moet ik wel gezegend zijn voor altijd!
En wow, het verkeer hier is toch wel echt intens, vooral als je er zo middenin zit. Bussen halen in midden in de bocht en rijden net op tijd weer op hun eigen helft voordat de tegenligger eraan komt. Soms hield ik zelf ook even mijn adem in, maar alles wat je kunt doen is gewoon maar overgeven. En wat heerlijk is het om met de wind in je haren de bochtige (en soms ook echt lege) weggetjes midden in de bergen te berijden. De uitzichten waren soms echt ongelooflijk.

Dat was dan Rishikesh! Echt een hele bijzonder stad met alles wat er bij komt kijken. Vanuit Rishikesh reisden we verder naar Haridwar, een uur verderop. Voor 1,25 euro per persoon hadden we een gedeelde autoriksja geregeld. Toen we deze zagen dachten we; dit gaat toch nooit passen? De achterbak was al vol met 6 vrouwen die strak met hun kontjes tegen elkaar zaten. Maar natuurlijk gaat dat passen zei de chauffeur. Onze grote backpacks werden gedumpt op de schoten van de vrouwen, die ondanks nog steeds vrolijk van oor tot oor bleven lachen, en wij twee mochten gezellig op het bankje voorin naast de chauffeur. Een beetje schuiven hier en daar en piest presas! Na een hobbelige rit arriveerden we in Haridwar.
Haridwar is ook gelegen aan de Ganges en bekend als een grote heilige stad. Voordat we onze nachtbus naar Agra namen hebben we onze avond besteed aan het toekijken van deze rituelen. Normaal trekken we natuurlijk al veel aandacht, maar deze plek was wel echt een toppunt. Nu we ook nog onze tassen op de rug hadden vielen we helemaal op tussen de mensenmassa. We liepen een brug omhoog en vanaf hier zagen een ongelooflijke mensenmassa, sommigen waren verkopers, anderen waren rondhangende zwervers, sommigen spoelden hun zonden af in het snel stromende water van de Ganges en de meesten zaten op een grote trap te wachten op de rituelen. We namen plaats tussen de mensen op de trap en werden verrast met een luidkeels gebed, komend uit de speaker boven ons hoofd (hoe kan het ook anders). Een man naast mij spreekt geen Engels, maar vindt me erg interessant en probeert via zijn Googletranslate mij een lesje over het Hindoeïsme te leren. ' De Ganges is een heilige rivier'. 'De Ganges is een hele schone rivier, zonder bacteriën.' Ik probeerde heel begripvol te reageren, maar hij zal ook vast het ongeloof in mijn ogen hebben gezien. Het blijft bijzonder dat deze mensen dit echt geloven en betalen voor een flesje Gangeswater om dit vervolgens naast hun bed neer te zetten.

Na (weer) een gebroken nacht in de nachtbus komen in alle vroegte aan in Agra, de stad van de Taj Mahal. Als we een tuktuk nemen naar ons hostel zie ik de stad echt zoals deze echt is; een stad van verschillen. Langs de weg liggen de zwervers nog op hun kartonnen matje te slapen, terwijl aan de andere kant van de weg ketens zoals KFC hun grote verlichting aan doen. En wat is het toch met de geur in deze stad? Het ruikt hier alleen maar naar rotte ei, niet heel prettig moet ik zeggen om 6 uur ' s ochtends als je nog niet hebt ontbeten. Als we in de stad lunchen zien we vanaf het dakterras voor het eerst de Taj Mahal in de verte. Ik moet zeggen dat ik op het eerste gezicht niet heel onder de indruk ben. Ondertussen heb ik nog al wat mooie gebouwen gezien in India en op het eerste gezicht lijkt het allemaal op elkaar. Tot we naar een park gaan en de Taj echt van dichtbij zien. Hier dringt het toch wel tot me door dat ik recht voor dit ongelooflijk mooie en wereldberoemde complex sta. We besluiten de volgende ochtend niet alsnog de Taj te bezoeken en entree te betalen. We hebben hem zo op zijn mooist gezien en zouden het anders alleen maar doen ' omdat het moet'. Onze Taj ervaring was zo compleet.
Gelijk de volgende dag reizen we door met de bus naar Delhi, waar we nog een dag doorbrengen om vervolgens een vliegtuig naar het zuiden te pakken. Maar ik moet zeggen dat Delhi toch ook wel een beetje mijn hart heeft gestolen. Er gebeurd hier altijd wat en de mensen leven hier echt op straat, waar je voor je gevoel dan ook even deel uit maakt.

Goa ooooh Goa, wat waren wij aan je toe! Vanuit het vliegveld nemen we gelijk een bus naar het Noorden van Goa, Baga beach. Dit is normaal de feestplek van Goa, maar daar is nu niet veel van te merken. Het is laagseizoen en het stikt hier vooral van de Indiase toeristen die hun vakantie doorbrengen in Goa. Ondanks dat is het strand nog vol gebouwd met tafels en stoelen van de shacks die vooral hele harde muziek draaien. We gaan wel een avond op stap naar de grootste beachclub van de hele provincie (Tito's), waar we zo ongeveer de enige blanke mensen zijn, maar ons desondanks prima hebben vermaakt. Aan de dansmoves van de Indiërs ontbreekt trouwens niks! (Bollywooood)
Onze volgende bestemming heeft wat een relaxtere vibe, Anjuna, een strand iets meer Noordelijk. Hier brengen we heerlijke dagen door op het strand, pikken af en toe een feestje mee (ja ook lege clubs) en huren we een scooter om de omgeving te verkennen. Met de scooter ga ik alle Noordelijke stranden af en samen bezoeken we de hoofdstad van Goa, Panaji, wat mooie Portugese delen heeft vanuit de kolonie tijd.
Na vijf dagen Anjuna is het tijd voor weer een nieuw avontuur (lees strand). Ook in Anjuna zijn er veel locale toeristen die graag een selfie met je willen maken, ook al lig je in je bikini te zonnen op het strand. Ze zijn er zelfs bereid voor te betalen toen ik dit een keer voor de grap aanbood, maar toch nee dankjewel. Ik hoef mijn gezicht niet op jouw facebook profielfoto.

Dus, op naar Zuid Goa, Palolem! We nemen de locale bus en moeten drie keer overstappen, maar dat geeft niks, want het gaat super snel. Hurry hurry en de volgende bus vertrekt alweer. Echt perfect! In de bus zit ik naast een man een leuk praatje te maken tot hij over mij heen buigt om zijn plastic fles uit het raam naar buiten te gooien. Ik pak snel de fles uit zijn hand en vraag hem enigszins geïrriteerd waarom hij dit doet. Hij verschuldigd zich en bedankt me wel drie keer voor het helpen van het doorbreken van deze slechte gewoonte. Dit is echt het probleem van de Indiërs; ze denken zelf niet na. Ze lopen gewoon als een kudde schapen achter elkaar aan en doen het gewoon omdat ze dit zijn gewend. Je ziet het met nog veel meer dingen; zoals het geen dragen van een helm, rijden onder invloed en misschien is het vervuilingsprobleem wel een van de grootste.
Maar goed we zijn goed aangekomen in Palolem en de eerste indruk is heerlijk. Een mooi strand met palmbomen, hutjes en en zijn zowaar wat toeristen! YES
De komende week zullen wij ons in ieder geval hier nog vermaken en voor daarna hebben we nog geen concreet plan. In ieder geval hebben we nog twee weken en dan is het tijd voor een nieuw avontuur in Sri Lanka! Lotte komt en samen zullen we de komende drie maanden verder reizen, ik kan niet wachten!!




  • 19 Mei 2018 - 12:08

    Bert:

    Hoi Jeske!

    Wat een mooie avonturen weer! Haridwar is echt een fantastische plek en echt India! :-)
    Ga je ook nog richting Hempi? Niet zo heel ver van Goa eigenlijk en ook erg bijzonder!
    Hele fijne tijd nog en hoop dat je nog eens een bekende van me tegenkomt!
    De oranje hoodie is weer uit het stof gehaald voor over anderhalve maand!

    Groetjes, Bert

  • 19 Mei 2018 - 12:19

    Mirthe:

    Zooo leuk om weer te lezen! Wat een bijzondere reis! Geniet nog even van de tijd met elkaar.

    Liefs Mirthe

  • 19 Mei 2018 - 19:33

    Marije:

    Wat fijn dat jullie zo genieten! Klinkt echt heerlijk. Super om al deze indrukken op te doen van de verschillende landen. Hoop dat Sri lanka ook zo heerlijk wordt. Naast de al bekende streken zul je daar ook weer nieuwe ervaringen opdoen.
    Xxxxx mem

  • 19 Mei 2018 - 20:25

    Anja:

    Ik lees het weer met grote ogen en vol bewondering voor je avonturen.
    Liefs,
    Anja

  • 23 Mei 2018 - 18:47

    Bouwe:

    Hé famkes,

    no haw ik it ferslach fan de reis al trije kear lêzen! en dat doch ik noch wol in pear kear.
    ik soe sizze: gean sa troch! en as ik lês dat myn dochter in man sa fier krijt om in fleske net fuort te gooien ut it rút fan in auto, dan is dat fansels wêr âlders fan dreame!
    Alles begjint lyts! wa wit begjint dizze man no wol in opvoedcentrum foar bêrn dy't fan plan wienen om ôffal fuort te gooien mar no der de moaiste dingen fan meitsjen gean!
    in nije wyn yn Azië!
    oer 10 jier sille wy it witte.
    gean sa troch en de dei dat wy jimme wer sjogge, komt eltse dei in dei tichterby!
    En dat witte wy mar al te goed! dêr dreame wy fan!
    dikke tút!


  • 28 Mei 2018 - 18:47

    Boukje Nijdam:

    Super, sommige dingen zie ik zo voorme. Watv een ervaring isccdat. Geniet ervan

  • 19 Juni 2018 - 15:11

    Henriette :

    Hoi Jeske.,
    It is super leuk om dyn ferhalen te lêzen.
    Neffens my dochst safolle ervaringen op dast noch wol in ier foarút kist om it allegearre te ferwurkjen.
    Sist no wol op Sri Lanka wêze kin allinnich mar sizze doch foarsichtich oan.
    Leafs xxx

  • 10 Juli 2018 - 18:15

    Buurvrouw Boukje:

    Mooie verhalen hoor. Wat beleven jullie veel op deze manier.
    Hoop nog vele verslagen te kunnen lezen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeske

Mijn naam is Jeske, 21 jaar en klaar voor een groot avontuur! Na het behalen van mijn diploma kon ik dan eindelijk het gene doen wat ik altijd al heb willen doen: een lange reis maken! 4 februari heb ik samen mijn goede vriendin Sanne een enkele reis naar Kathmandu geboekt. Na Nepal zullen vele andere landen in Azië volgen! Ik zal proberen regelmatig een blog te schrijven en foto's te plaatsen! Leuk dat je me gaat volgen!!

Actief sinds 13 Jan. 2018
Verslag gelezen: 525
Totaal aantal bezoekers 9525

Voorgaande reizen:

04 Februari 2018 - 31 December 2018

Rondreis door Azië

Landen bezocht: