India, where to start? - Reisverslag uit Dharamsala, India van Jeske Boer - WaarBenJij.nu India, where to start? - Reisverslag uit Dharamsala, India van Jeske Boer - WaarBenJij.nu

India, where to start?

Blijf op de hoogte en volg Jeske

26 April 2018 | India, Dharamsala

Dag lieve lezer!

Het moment was dan toch daar dat we na 2,5 maand Nepal moesten verlaten. Het voelde best dubbel, want Nepal heeft toch echt wel mijn hart gestolen en ik zou hier zo nog een paar maanden kunnen blijven, maar andere andere kant was ik ook toe aan een nieuw avontuur.
En ja, een avontuur stond wel op ons te wachten! India, ik denk toch een van de meest besproken landen van Azie. Zou ik dit land handelen? Met alle drukte, prikkels en opdringerige mensen waarvoor ik ben gewaarschuwd. De cultuurshock die we zouden krijgen werd dan ook vaak door backpackers die we ontmoetten op ons hart gedrukt. Lief bedoelt allemaal, maar je kan je niet voorbereiden op zo'n land. Het enige wat je kan doen is je er voor openstellen en alles gewoon gaan ervaren, en dat gingen we doen!!

Toen we het vliegveld van Delhi uitliepen hield ik mijn adem toch wel even vast. Ik verwachtte een oase van opdringerige taxichauffeurs die hun beste tactieken lieten zien om weer eens een Westerling op te lichten. Maar huh? Wat is hier aan de hand, wat het is hier leeg? Geen taxichauffeurs, maar wel een netjes kantoortje waarbij je een prepaid taxi kan bestellen. En zowel in de taxi hield ik mijn adem vast, wat zou er nog komen? Tot mijn verbazing zag ik nette vierbaans wegen, zelfs met verkeersborden en wegmarkering! Na Nepal is dit toch wel erg gek om te ervaren. Vervolgens hebben we vijf dagen de tijd gehad om Delhi te ontdekken, helaas langer dan we wilden omdat Sanne even last had van een goede ' Delhi Belly', welcome to India!. En ja, Delhi is toch ook een ervaring opzich. Het is heet, het is druk, het verschil tussen arm en rijk is echt wel te merken en het lawaai van de toeters is soms oorverdovend. Maar toch, de verwachte cultuurshock bleef nog steeds uit, waarschijnlijk ook wel omdat we Kathmandu al waren gewend. Delhi heeft echt prachtige gebouwen en tempels, alles lijkt best goed georganiseerd te zijn en het metro systeem werkt perfect. De mensen zijn ook niet zo opdringerig als dat we verwachtten, alleen valt wel zeker te merken dat we wel in de spotlights staan. Mensen vragen constant, alsof het de normaalste zaak van de wereld is, of we met hun een selfie willen maken en mannen kunnen ons echt eindeloos aanstaren. Dat aanstaren ben ik wel gewend , maar als ik in Nepal terug kijk dan verschijnt er vaak een glimlach op hun gezicht en starten ze een gesprekje met je. Hier niet, hier blijven ze gewoon met een pokerface naar je kijken. Soms begin ik een wedstrijdje wie het langst terug kan kijken zonder je gezicht te verliezen. Helaas is wel duidelijk wie hier meer in getraind is, ik heb nog nooit de strijd gewonnen...

Na lang genoeg in Delhi te hebben gezeten besloten we door te reizen naar het Noorden en namen we een nachtbus naar Manali. De eerste dag was het hier heerlijk weer en hebben we gelijk een prachtige hike gedaan naar een waterval. Echter de tweede dag kelderde de temperatuur en is het niet meer droog geweest. Dat was toch wel even wennen van de 39 graden in Delhi, naar 24 en naar 6 graden. Ondanks dat het regende gingen we niet bij de pakken neer zitten en hebben we toch dingen ondernomen. En wat is het hier toch prachtig! Van te voren had ik nooit gedacht dat India ook zulke landschappen kon hebben, prachtige groene bergen met witte punten op de achtergrond en valleien vol met schattige dorpjes. Na 3 dagen in Manali besluiten we beter weer op te zoeken en nemen we een local bus naar Dharamsala. Wat de verwachting was van 5 a 6 uur bleek uiteindelijk een 10 uur lange busrit te zijn, maar de prachtige uitzichten onderweg maakten deze domper alsnog goed!
Dharamsala, of eigenlijk het bovengelegen dorpje McLeod Ganj, is de woonplaats van de Dalai Lama. Het is daarom ook een heel toeristisch gebied en toen we net aankwamen schrokken we hier ook wel een beetje van. Geen schattig backpackers dorpje zoals de Lonely Planet het omschrijft, maar grote hotels en veel Indische toeristen. Waar zijn alle backpackers?
Vandaag is onze vijfde dag hier en inmiddels hebben we al wel uitgevogeld waar de backpackers zich bevinden. Boven op de berg, boven als dure hotels, bevinden zich de hostels, relaxte restaurantjes en dus ook..: de backpackers. Waarom komen we hier pas na drie dagen achter? Maar ja, in de tussentijd hebben we ook zeker niet stilgezeten. Ook hier is de natuur prachtig en hebben we veel gelopen, waarvan ik een dag zelf op pad ben geweest naar een waterval.

Deze dag alleen was even goed voor me, want de afgelopen week had ik niet meer echt zo het gevoel dat ik kon genieten van de mooie dingen om me heen. Is dit dan de ' reizigers onrust' waar mensen het over hebben? Waarom denk ik steeds aan de mensen thuis, of aan de toekomst of aan; was ik nu maar op het strand, of was ik nu maar daar. Ja als je zo weinig afeiding hebt word je wel gedwongen om constant bij je eigen gevoel stil te staan, wat heb je anders te doen? Maar het is wel even goed om hier bij stil te staan en te beseffen dat reizen niet alleen maar vakantie is, er komt wel wat meer bij kijken dan alleen maar lang leve de lol.

Om af te sluiten heeft India tot nu toe al mijn verwachtingen overtroffen. De cultuurshock waar ik zo op voorbereid was is eigenlijk aardig uit gebleven, ondanks dat er zeker momenten zijn waarbij je denkt en waar je ook zeker niet aan ontkomt: ' holy fock, what just happened..?' Toch blijf ik wel op mijn hoede voor wat misschien nog komen gaat.. Maar de mensen zijn over het algemeen vriendelijk, de wegen zitten niet vol met gaten, de natuur is prachtig en super groen, het eten is heerlijk en het openbaar vervoer lijkt goed geregeld. Aan de andere kant zal ik er maar aan moeten blijven wennen dat alles wat ik doe onder een vergrootglas staat en dat ik gewoon opval, maar ja dat kan ik wel handelen.
Ohja, voor de mensen die mij thuis soms een beetje hippie of alternatief vinden (PMT hoezee), meet backpackers of India! Tussen al deze spirituelen en mensen met dreads ben ik maar heel gewoontjes.
Op naar nog meer spiritualiteit, want morgen nemen we de nachtbus naar Rishikesh: the main city of Yoga in our universe!

Tot later maar weer!


  • 26 April 2018 - 14:24

    Marije:

    Och Jeske, wat weer een prachtig verhaal!ik beleef jouw reis weer met jou mee. Al de indrukken moet je ook verwerken, en gelukkig heb je die tijd. Fijn dat jullie zo genieten. Enne, ik vind die hippie kleding best leuk, altijd al gevonden:-)
    Duke tut, mem

  • 26 April 2018 - 17:35

    Beppe Heske :

    Wat weer een mooi verhaal jeske en mooie foto's ik geniet hier ook van .tot de volgende keer en een dikke tut

  • 27 April 2018 - 11:09

    Bouwe:

    Hé Jeské en Sanne!
    wat wer in moai ferhaal! jim untdekke dus net allinne it lân, mar ek jimsels!
    en dêr is it ek foar, jim binne dêr bysûnder, mar hjir ek.
    Azie is bysûnder, mar us lytse lantsje ek. Dat sjochst en fielst pas as je op reis geane.
    moai dat jimme dit dogge en moai dat wy mekoar treffe yn augustus. liket lang, mar is it samar.
    Hjoe wer in busreis fierder op Keningsdei. wy gean feestfieren mei Jeljer en Laura yn Snits.
    drinke twa op jimme! want....op bysûndere backpackers drinke wy mei plesier!

  • 27 April 2018 - 21:34

    Rintsje:

    Hoi Jeske,

    Mooi ferhaal wer, geniet der enorm fan. India folt dus enorm moai, gelukkig mar. Ny nepal bist id al wat went natuurlijk. Wij binne nooit yn India west dus ik kin t net fergeliekje. Foto's binne prachtig op de App.
    Moai dast ik nog oan thus thinkst, ferjist us net gelukkig (grapke).
    Reizigjen is ik jesels kinnen leare en der komst alliniger mar sterker en (nog) moaier uit.
    He leave nicht, nog folle plezier tegearre my Sanne en goed op jim sels passe. Wat leuk ik dat jim elkoar treffe op Bali (ik sal wol net wer moai moaie).
    Groet en dikke knuffel fan us alle 5

  • 30 April 2018 - 05:38

    Jeske:

    Bedankt allehjer wer foar de moaie reakties!
    En Rintsje.. Do meist natuurlyk altiid mei!!
    De folgende kear wer :)


  • 30 April 2018 - 07:21

    Hennie:

    Wat mooi Jeske! Ik fyn dy hiel flink. Do makkest dierbere herinneringen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeske

Mijn naam is Jeske, 21 jaar en klaar voor een groot avontuur! Na het behalen van mijn diploma kon ik dan eindelijk het gene doen wat ik altijd al heb willen doen: een lange reis maken! 4 februari heb ik samen mijn goede vriendin Sanne een enkele reis naar Kathmandu geboekt. Na Nepal zullen vele andere landen in Azië volgen! Ik zal proberen regelmatig een blog te schrijven en foto's te plaatsen! Leuk dat je me gaat volgen!!

Actief sinds 13 Jan. 2018
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 8826

Voorgaande reizen:

04 Februari 2018 - 31 December 2018

Rondreis door Azië

Landen bezocht: